intim
Image by web-top.placut.com.com ................................................ Image by web-top.placut.com.com
TR
free counters

Coborarea din copac

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Coborarea din copac

Mesaj Scris de danielle66 la data de 2010-07-07, 10:17 am



Avem aici un autor care, orbit de fenomenul
bling-ului, incearca sa-si explice si sa ne lumineze un pic in legatura
cu ce i s-a intamplat.

Pentru ca nu cumva sa deranjez sensibilitatile vajnicilor strajeri
"daco-tragici" ai limbii romane si pentru conformitate, ma explic:
conform editiei din 2000 a Oxford Dictionary, anul in care s-a nascut
oficial cuvantul, "bling-bling" este "un termen aparut in argoul
hip-hop, care se refera la bijuterii foarte scumpe si la oricare alte
obiecte specifice unui intreg stil de viata puternic ostentativ centrat
pe a cheltui excesiv bani".

Pentru
a ilustra mai in clar conceptul, "bling" este, spre exemplu, intreaga
subcultura manelista prin discursul ei vizual in care abunda tricourile
negre mulate pe... fizionomie inscriptionate "in Swarovski" cu diverse
idiotenii sau kilogramele de aur plasate "discret" mai peste tot unde
se poate, modelate in bijuterii a caror valoare sare usor de deficitul
economic al unei tari medii .

Nu intru in
detalii, pe de o parte, pentru ca inca nu am reusit sa-i conving pe
editori sa-mi acorde macar 10 pagini din revista, imperioase
desfasurarii unui astfel de subiect si, pe de alta, pentru ca tin la
linistea personala. Ceea ce mi se pare un fenomen cu adevarat
interesant insa este nevoia excesiva de "bling" pe care o avem ca
natiune - recunosc, am simtit-o si eu dandu-mi tarcoale de cateva ori
si de atunci ma tratez din cand in cand cu tricouri albe, simple si
chinezesti din Obor.

Nu
este deloc surprinzator ca un fenomen de dimensiunile si forta
hip-hop-ului american dopat constant cu steroizii industriei lor de
entertainment a reusit in zece ani sa adauge 20 de cuvinte din jargonul
propriu in zestrea oficiala a limbii engleze.

In fapt, daca ar
fi sa ma hazardez catre o incercare de explicatie psihologica, as spune
- fara intentia de a ofensa pe cineva - ca "bling"-ul lor este expresia
frustrarii imense si imposibil de gestionat acumulate in anii de
discriminare, nedreptate si umilinta la care au fost expusi ca grup
uman cei care acum sunt fundamentul acestei subculturi.

Ei
bine, avem si noi ceva similar, numai ca la noi este un "bling"
post-comunist, o "tulpina" exotica, modificata de mutagenul totalitar
intr-o varianta aparent mai fragila, dar in realitate mult mai
"versatila". Ar fi fost extrem de util daca "importatorii conceptului"
ar fi pus la dispozitia noastra si un set de instructiuni in genul
acelora de la monstruletii verzi din Critters: "Atentie! A nu se
combina niciodata cu frustrarile generate de restrictii si bani prea multi castigati prea usor!".

Primele
simptome ale "bling"-ului mioritic puteau fi sesizate de o ureche
sensibila chiar pe la finalul anilor '90, cand era imposibil sa gasesti
un posesor de Passat care sa nu iti indese pe gat, atunci cand spunea
ceva despre masina lui, si informatia despre numarul de litere din
acronimul TDI care aveau culoarea rosie.

Cu cat mai multe
litere colorate, cu atat mai mari asteptarile respectivului in materie
de recunoastere sociala. Ba chiar mai mult, celebrele "t"-uri, "d"-uri
si "i"-uri rosii erau folosite adesea, similar rudelor noastre
apropiate din regnul animal, pentru atragerea partenerilor de sex opus.


Discutam recent cu niste clienti veniti din Elvetia pentru a
prospecta oportunitatile deschiderii unei afaceri cu orologerie de lux
in Romania, oameni care erau deja de vreun an in tara, despre cat de
ciudat si anormal li se parea acestora sa intalneasca la fiecare pas in
plimbarile prin frumoasa Capitala un numar MARE de automobile care de
care mai imense sau mai luxoase.

Argumentul lor era ca "la
ei", daca cineva are sa zicem 20.000 de euro buget pentru o masina,
prefera sa utilizeze 18 in acest scop si cu restul sa isi cumpere un
ceas de calitate, spre exemplu. Nu intelegeau cum e posibil ca in
parcarile de langa ternele si deprimantele noastre blocuri sa poata fi
vazute Audi-uri de la 6 in sus sau BMW-uri de la 5 in sus.

Nu
pricepeau nici in ruptul capului. Le era dificil sa accepte ca nevoia
de status, care este cel mai puternic instinct al nostru (ca natiune),
trebuie satisfacuta prin (1) lucruri mari si stralucitoare care "se
vad" si (2) lucruri care pot fi cu usurinta apreciate de ceilalti, de
cat mai multi din ceilalti.

Nici naiba nu a auzit, pe aceste
domoale meleaguri, de Jaeger LeCoultre si, in plus, nu au inventat inca
modelul care sa poata fi purtat in frunte, in schimb Seria 7 este fata
Morgana pentru 90% dintre romani, care prefera adesea sa stea in
garsoniere jerpelite, dar sa tremure pentru Seria 3 parcata langa
tomberoanele blocului.

Oamenilor li se parea ca avem
prioritatile instalate gresit, si pe buna dreptate. Cred ca o adaptare
locala a piramidei trebuintelor concepute de Maslow ar trebui
modificata special pentru etosul romanesc, ca sa contina, undeva la
baza, dupa nevoile fiziologice, "nevoia de crom". Din pacate, metalul
acesta nu se gaseste nici in spanac si nici in stevie, ci numai in
"Passat"-e si "Audi"-uri si multe, foarte multe, dintre "Nokii".

Ei
bine, nu ma pot abtine sa observ ca fenomenul continua si a continuat
sa sufere mutatii. Partea cea mai distractiva este ca aceste ultime
mutatii au fost alimentate involuntar de toata lumea. Cresterea
bunastarii care ne-a permis sa cumparam din ce in ce mai multe masini
noi - dupa cum ne raporteaza APIA - a avut efecte perverse si asupra
"purtatorilor de bling".

Pentru ca, daca le era relativ usor sa
fie ostentativi acum 7-10 ani printre Dacii si chiar Cielo-uri, le e
din ce in ce mai greu sa faca asta pe fundalul numeroaselor Octavia II
si Megan. Drept urmare, avem "vedete" locale care au ajuns la
comportamente puternic deraiate, isi schimba masinile ca pe...
asistenti, cautand intotdeauna din ce in ce mai mare, din ce in ce mai
"nume" si neaparat ultimul racnet.

Asa a ajuns "cea mai
cunoscuta eleva in clasa a XII-a" a acestei natiuni sa fie de acord ca
un Rolls Royce e "nasol", ca arata ca un dric. Multora li se pare ca,
desi au coborat relativ recent din copac, daca se urca acolo cu Q7-ele,
atunci nu li se va mai vedea "spatele" rosu.

Ei bine, la scara
planetara, cu totii am coborat relativ recent din copac si, in acest
spirit, as milita pentru a incerca sa ne consolidam statutul recent
castigat, cautand armonia si echilibrul, cai prin care am descoperi cu
buna seama ca bunul-gust si chiar luxul exista si fara sa fie pictate
cu fuchsia pe pereti.

VEZI OFERTE PENTRU CASA TA
avatar
danielle66

Posts : 152
Join date : 26/02/2010
Location : sv

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum